Naisosasto

Historiaa

Lottajärjestö lakkautettiin I944 Moskovan välirauhan ehtojen perusteella. Salpausselän kisojen hiihtoravintolan hoito siirtyi LHS:n naisjäsenille. Toimitsijatyön jatkuvuudesta saatiin olla varmoja, sillä monet entiset lotat siirtyivät suoraan seuran naisosaston riveihin.

Uusi naisosasto tarttui pirteästi toimeen. Sodan kangistamassa Lahdessa kaivattiin mielekästä ja hyödyllistä tekemistä. Tămä työ oli juuri sellaista.

1945 – Rouva Sylvi Sarajas avaa Oululaisen kahvilan yksityishuoneessa kokouksen. Napauttaa puheenjohtajan nuijaa kevyesti pöytään

”- Arvoisat naiset. Minua ilahduttaa, että te kaikki meitä on laskemani mukaan kolmekymmentäyksi uutta naisosastolaista paikalla – me kaikki haluamme jatkaa Lahden Hiihtoseuran Naisosastona velvoittavana Lahden Lotilta saamaamme perintöä ja hoitaa Salpausselän hiihtojen suurravintolan toimintaa moitteetta,” rouva Sarajas aloittaa
”- Ja minä uskon, että me sen teemme.”

Tarjoilija astuu sisăän. Hänellä on tarjottimella kahvipannu, josta hän kaataa tottuneesti höyryävää kuppeihin.
”- Tässä on viljaa, sokerijuurikastaj ja sikuria, sanoot tarjoiljaneiti vaisusti.”
”- Kiitos neiti.”

Innokkaasti alkanut keskustelu jäätyy. Naiset yrittävät nauttia korvikkeesta. Joku kertoo nähneensä edellisen kerran kaneliässän viisi vuotta sitten talvisodan jälkeen. Lottien ässäpikkuleipä laitettiin aina pöytään, kun ryhdyttiin puhumaan isänmaan asioista.

Puheenjohtaja laittaa pikkuleipätarjottimen kiertämään. Kaneliässiä ne eivät ole, ovatpahan eräänlaisia korpun sievempiä sukulaisia. Joku miettii josko korppuja voitaisiin myydä kisoissakin.

”- Minä luin, että ensi kevääksi odotetaan kahvilastia Helsingin satamaan. Jospa vain saisimme siitä osamme kisaravintolaan,” haaveilee korvikettaan hörppivä naisosastolainen.
”- Sitä pitäisi saada niin monta kiloa, ettei se taida Lahteen saakka ennättää. Meillahän on avoimet suhteet kansanhuoltoministeriöön, josko tiedusteltaisiin?”

”- Ensi keväällä hiihdot järjestetään maaliskuun yhdeksäntenä ja kymmenentenä päivänä,” muuttaa Sarajas keskusteluaihetta.
”- Meillä on nelisen kuukautta aikaa ratkaista vakava astiasto-ongelma sekä ravintolan tilapuute.”

– katkelma kirjasta ”Kaikkien Aikojen Hiihtoseura LHS 1922-2021

Naisosasto hoitaa kahvituksia, makkaranmyyntiä ja mehutuksia Lahden Hiihtoseuran järjestämissä tapahtumissa kuten SM-kilpailut, Mäkipäivä, Minisalpausselkä, Lasten Talviolympialaiset ja vastaavat.

Finlandia hiihtoon naisosasto järjestää työvoimaa ruoan jakeluun ja mahdolliseen makkaranmyyntiin.

Salpausselän kisoissa naisosasto hoitaa makkaranmyynnin ja järjestää henkilöstöä eri työpisteisiin: hallinnon kahvitus, talkoolaisten kahvipisteet, mediakahvila, yleisradion ja yhteistyökumppaneiden eri toimipisteet.

Naisosaston on tarkoitus toiminnallaan tukea menestyneitä seuran nuorisourheilijoita tapahtumista keräämillään varoilla.

Naisosasto järjestää mahdollisuuksien mukaan myös osaston jäsenien kesken yhteisiä tapahtumia ja retkiä.

Maarit Ahonen