Laturauhan Julistus 2022

Lahden Salpausselällä julistetaan tiistaina 13. joulukuuta laturauha Lahden Salpausselällä julistetaan tiistaina 13. joulukuuta laturauha. Laturauhan julistus tapahtuu suositun ensilumenladun yhteydessä sijaitsevalla laavulla. Tapahtuma on vakiintunut viime vuosina osaksi hiihtokauden alkua....

Lahden Salpausselällä julistetaan tiistaina 13. joulukuuta laturauha

Tänä vuonna laturauhan julistaa Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen. Tapahtumassa kuullaan lisäksi Salpausselän kirkkoherra Sari Kuirinlahden puhe. Lahden seurakuntien tapahtuma- ja nuorisomuusikko Miikka Kallion johdolla lauletaan yhteislauluna Jean Sibeliuksen Finlandia. Tilaisuus alkaa klo 17.30 ja se kestää noin 15 minuuttia. Lämmintä glögiä ja pipareita on tarjolla ennen ja jälkeen julistuksen.

Lahden Hiihtoseura on liikuttanut lahtelaisia suksilla aktiivisesti jo yli sata vuotta. ”Seuralle on tärkeää, että kaikki viihtyvät hiihtoharrastuksen parissa ja nauttivat liikunnan ilosta ja riemusta. Kannustamme kaikkia hiihtämään täällä Salpausselän harjun hienoissa maisemissa ja toivomme kaikkien löytävän oman rauhallisen tilansa laduilla ja antavan sen myös kanssahiihtäjille. Lahden kaupungin liikuntapalvelut tekevät päivittäin töitä latujemme kunnossapidon eteen. Annetaan myös heille työrauha”, toivoo Lahden Hiihtoseuran toiminnanjohtaja Janne Marvaila.

Salpausselän seurakunnan kirkkoherra Sari Kuirinlahti kannustaa kaikkia hiihtäjiä vaalimaan laturauhaa. ”Jokainen luotu on tarkoitettu vaalimaan rauhaa sekä sydämessään että myös ympärillään. Ensimmäisenä jouluyönä enkelit kertoivat, kuinka kaikkien kansojen tulisi elää: ”Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.” Näemme päivittäin rauhan kaipausta vastaantulijoiden kasvoissa, uutisissakin. Vastaammehan yhdessä tähän kaipaukseen? Laturauhan julistus saa osaltaan johdattaa meitä kohti joulurauhaa.”

Tapahtuman järjestäjiä ovat Lahden Hiihtoseura ja Lahden seurakunnat yhdessä Lahden Kumppanuuspöytien sekä Jalkaranta-seuran kanssa.

Suomen Latu on julkaissut latuetiketin, jota noudattamalla laturauha ja hyvä mieli säilyvät läpi talven: ”Hiihtoraivosta” eroon – muista latuetiketti – Suomen Latu