Suurmäen SM-kisat hypätään Lahdessa Salpausselän kisojen jälkimainingeissa

Mäkihypyn suurmäen SM-kisat kilpaillaan Lahdessa maanantaina 4.3.2024 heti maailmancupviikonlopun jälkeen. Tapahtuma järjestetään nyt toista kertaa iltakilpailuna keskellä urheilijoiden kiivainta kansainvälistä kilpailukautta. Edellisen kerran iltakisa vietiin läpi vuonna 2018. Tiivis kilpailuaikataulu...

Tiivis kilpailuaikataulu osin pakotti, mutta antoi myös mahdollisuuden Suomessa harvoin toteutetulle kisakonseptille.

”Lahdessa olosuhteet suurmäen SM-kisalle ovat valmiina heti maailmancupin kisaviikonlopun jälkeen. Myös Suomen maajoukkuehyppääjät ovat paikalla ennen siirtymistä seuraaviin kisoihin. Lisäksi meillä on Salppurilla koehyppääjinä hieno määrä nuoria, jotka voivat jäädä Lahteen kilpailemaan. Olemme Lahden Hiihtoseurassa iloisia, että saimme palapelin eri osiot kasaan. Maanantaina hypätään hieno kisa”, iloitsee Lahden Hiihtoseuran Mäkituomarikerhon puheenjohtaja Jouni Forsström.

Suurmäen SM-kisa hypätään nimensä mukaisesti legendaarisesta Lahen betonista, HS130-mäestä. Kilpailuun on ilmoittautunut kolmisenkymmentä hyppääjää. Kilpailussa on mukana ennätysmäärä naisia, kun puomille kipuaa Suomen kärkihyppääjän Jenny Rautionahon lisäksi kuusi nuorta naista. Viime vuonna Kuopion suurmäen SM-kilpailussa ei ollut naisia mukana lainkaan.

”Tyttöjen ja naisten määrä on parin viime vuoden aikana kasvanut ilahduttavasti niin mäkihypyssä kuin yhdistetyssäkin. Junioricupissa kasvu on ollut havaittavissa jo jonkin aikaa, mutta nyt myös vanhempien tyttöjen ja naisten sarjat kasvavat hyppääjien siirtyessä eteenpäin. Tällä hetkellä noin 30 prosenttia kilpailijoista on tyttöjä ja naisia”, kertoo Hiihtoliiton mäkihypyn lajikoordinaattori Kimmo Yliriesto.

Ensimmäistä kertaa myös Salpausselän kisojen historiassa koehyppääjinä nähdään naisia, kun Lahden Hiihtoseuran Emilia Vidgren ja Julia Äikiä nousevat suurmäen torniin avaten latua maailmancupin urheilijoille.

Suurmäen SM-kisaan lähtölista

SM-kilpailut striimataan ja näytetään suorana IS-TV:ssä ja Ruudussa.
Linkit livestream -lähetyksiin IS-TV:ssä ja Ruudussa

16:00             Vapaat harjoitukset, HS130
17:30             Koekierros, N & M, HS130
18:15             1. kilpailukierros, N & M, HS130

Toinen kilpailukierros hypätään 20 min ensimmäisen kierroksen päättymisestä käännetyssä järjestyksessä.

Tapahtumasivu