Navigaatio

Levin MC-kisassa vahvistusta Hollolasta

Julkaistu / 23.11.2014

Jukka Raatikainen, olit Levillä maailmancupin pujottelukisassa talkoolaisena järjestelyhommissa.
Minkälaista se oli?

-Alppihiihtoihmisenä oli valtavan hieno kokemus nähdä ihan vierestä, kun huiput laskee. Ja oli upeaa, kun sai antaa oman panoksensa noin hienon tapahtuman järjestelyyn – LHS:n takki päällä tietysti.

Mitä tehtäviisi kuului?

-Osallistuin kisan järjestämiseen ratahuoltoryhmässä. Levi Blackin pujottelurinne oli jaettu sektoreihin, jokaisella sektorilla oli 6 porttia, ja jokaisella portilla oli oma huoltaja. Esimerkiksi miesten radalla oli ensimmäisellä kierroksella 66 porttia eli 66 ratahuoltajaa.

-Tehtäväni oli käydä 2-3 laskijan jälkeen tarkistamassa ja kiristämässä kierrekeppiä. Jos keppi olisi irronnut tai vioittunut, olisi se pitänyt tietysti vaihtaa, mutta näitä ei tapahtunut minun kohdallani. Lisäksi radan putsaus lanalla ja lapiolla. Hiki siinä tuli, ja vaikkei ollut yöllä satanut paljon lunta, oli paljon hommaa koko ajan.

Kisan jälkeen veimme oman sektorin kepit alas. Miesten kisassa kepit vaihdettiin ensimmäisen kierroksen jälkeen, naiset laskivat molemmat laskut samoilla kepeillä. Rata oli tehty jo aamulla, kun menimme ylös rinteelle, siihen emme osallistuneet.

miesten-rataan-tutustuminen3-666px-2014-11-16.jpg

Kuva: Miesten kisassa rataan tutustuminen.
 

Miten oikein pääsit kisan talkootyöhön?

-Poikani Valtteri laskee Siipon FIS-ryhmässä, joka rinnastetaan Suomessa alppilukioihin. Alppilukiot ja Siipo oli kutsuttu talkoohommiin. Jostain syystä lukiolaisia ei tullut kouluilta tarpeeksi, joten myös vanhempia kysyttiin mukaan.

Miesten kisassa oli ensimmäisellä kierroksella 81 laskijaa, joista Santeri Paloniemi oli ensimmäinen suomalainen numerolla 56. Missä kunnossa rata oli suomalaisilla?

-Rata oli jäädytetty erinomaiseen kuntoon. Levi on ainoa paikka mc-kisoissa, joissa rinne on aina ollut tasapuolisessa kunnossa koko kisan ajan kaikille laskijoille. Miesten kisassa Deville laski toiselle kierrokselle numerolla 70! Se kertoo jo paljon radan kunnosta.

Kävin katsomassa kilpailunumeroiden jakoa, Public Draw – tilaisuutta, jossa 15 parhaalle jaetaan numerot maailmancup-pisteiden perusteella ja loput arvotaan. Juontaja haastatteli kilpailijoita, joista moni kehui sitä, että Levillä on rinne aina tosi hyvässä kunnossa.

Miltä kisasuoritukset näyttivät siitä radan reunalta?

-Parhaiten jäi mieleen, kun miesten toisella kierroksella norjalainen valmentaja oli merkannut hienon kuvion. Jyrkänteen alussa oli vino linja ja sen jälkeen pitkä mutka. Ennen linjaa oli kaksi tiukkaa käännöstä, jotka piti ottaa pyöreästi. Jos tuli liian suoraan, ei kerennyt kääntää linjan ensimmäiseen porttiin. Tässä tuli yllättävän paljon virheitä, erityisesti sijoilta 10 – 30. Kaikista kovimmilla ei ollut siinä mitään ongelmia, menivät vain täysiä.

Olin itse portilla, joka oli 4 käännöstä ennen jyrkkää. Poikani oli ratahuoltajana jyrkällä osuudella erään toisen pojan kanssa. He joutuivat tekemään vielä enemmän hommia, koska lunta valui radalle jyrkältä.

Hirscher ja Kristofferssen olivat aivan huiput tällä radalla. Samoin Neureutherin toinen lasku oli tosi hieno ylhäällä. Deville laski tosi hienolla tekniikalla.

 

naisten-palkintojenjako-666px-2014-11-15.jpg

Kuva: Naisten pujottelukilpailun palkintojenjako 
 

Olitteko ruokapalkalla?

-Kyllä, järjestäjät tarjosivat majoituksen ja ruuat. Sunnuntaina oli päätösillallinen Gondoli-ravintolassa koko talkooväelle. Toimitusjohtaja kiitteli hyvästä työstä. Hän oli saanut FISiltä palautetta, että Levin kisa on parhaiten järjestetty kisa koko maailmancupissa.

Aiotko mennä ensi vuonnakin?

- Tottakai, jos huolitaan. Onhan se upeeta olla järjestämässä maailman parhaiten järjestettyä mc-kisaa.

 

jukka-222px-2014-11-19.jpg    Teksti: Sannakaisa Raatikainen, kuvat Jukka Raatikainen
    Etusivun kuvassa Pinturault tutkii rataa Jukan huoltaman portin kohdalla. 

Tämä sivusto käyttää evästeitä, jotta voit käyttää sivustoamme parhaalla mahdollisella tavalla.