Seura

Lahden Hiihtoseura – Kaikkien Aikojen Hiihtoseura

Historiaa

Kehoitamme Lahden ja ympäristön kaikkia hiihtourheilun harrastajia ja hiihtäjiä saapumaan kokoukseen, joka pidetään täkäläisellä Seurahuoneella tiistaina t.k. 28 päivänä klo 7 i.p. neuvottelemaan asiasta ja sen jälkeen ryhtymään alustaviin toimenpiteisiin

Maanantaina maaliskuun kahdentenakymmenentenäkahdeksantena päivänä 1922 Lahdessa lumensyvyys on vielä kuutisenkymmentä senttiä. Illan hämärtyessä Lahden Seurahuoneen kulmaovesta astuu sisään puheliaita herrasmiehiä.

”- Kuule Jussi, kohta sinun pitää ryhtyä tekemään hiihtojalkineita,” tokaisee kirjanpainaja Kanerva.

Kenkäkauppias Mononen hymähtää, ja kertoo tehtaan perustamisen olevan hyvässä vauhdissa. Ties mitä monosia siellä vielä tehdään. Kalosseja riisutaan. Portieeri vastaanottaa hattuja. Astutaan peremmälle juhlasaliin-

Toimittaja Jaakko Tervo toimii neuvottelukokouksen puheenjohtajana. Kopauttaa pöytään

”- Arvoisat herrat, tervetuloa. Tämän kokouksen tarkoituksena on määritellä lahtelaisten kanta maisteri Pihkalan ehdotukseen suurkilpailun järjestämiseksi Lahdessa,” aloittaa Tervo.

”- Toivotan kokoukseen tervetulleeksi maisteri Pihkalan sekä Suomen Voimistelu- ja Urheiluliiton hiihtojaostosta Väinö Jalaksen. Herra Jalas on lupautunut kertomaan meille Holmenkollenin kokemuksistaan viime talven kisamatkaltaan.”

Kuudenkymmenen paikalle saapuneen lahtelaisten joukko edustaa kaupungin vaikutusvaltaista osaa, on kauppiaita, liikemiehiä, kaupungin virkamiehiä, upseereita.

”- Olemme saaneet tietää, että asiantuntijat Armas Palmroos ja insinööri Robert Pehrson

ovat käytettävissämme,” jatkaa Tervo.

Nimet aiheuttavat kohinaa. Palmroosilla on teh tynä Suomen pisin mäkihyppy Viipurin Papulan

mäestä, 33 metriä. Pehrson on Holmenkollen -mitalin saaja vuodelta 1899.

Pihkalan lankomies Väinö Jalas kertoo, että norjalaiset ja ruotsalaiset olisivat halukkaita lähettämään edustajiaan Suomeen, kunhan tänne saadaan aikaan kunnon hiihtorata ja noin

5o metrin hyppyjä kehittävä mäki.

Kokousväki taputtaa innokkaasti. Joku huutaa: Salpausselkä!

”- Perustettakoon Lahteen hiihtoseura,” kannustaa Tervo. – Sääntöehdotusta laatimaan kutsutaan toimikunta, joka kutsuu koolle -jo mieluummin tallä viikolla-perustavan kokouksen, jotta päästäisiin aloittamaan toiminta heti.

Taputukset kiihtyvät.

Viiden päivän kuluttua pakkaslapsen nimeksi tulee Lahden Hihtoseura.

– Katkelma kirjasta ”Kaikkien Aikojen Hiihtoseura LHS 1922-2021

LHS on perustettu 3.4.1922

Seura perustettiin aluksi järjestämään suuria talviurheilukilpailuja Suomeen. Tahko Pihkala tutki eri mahdollisuudet ja päätyi yhdessä perustetun LHS:n kanssa suunnittelemaan kilpailujen järjestämistä Lahdessa. Jo seuraavana vuonna 1923 järjestettiin ensimmäiset Salpausselän Kisat!

MM-kisoja on LHS:n toimesta järjestetty vuosina 1926, 1938, 1958, 1978, 1989 ja 2001. Vuoden 2017 MM-kisoissa seura vastasi teknisestä järjestämisestä.

LHS on myös järjestänyt Suomen suurinta massahiihtotapahtumaa Finlandia-hiihtoa vuodesta 1974 lähtien.

Ampumahiihdon MM-kisoja on pidetty Lahdessa vuosina 1981, 1987 ja 1991.

Kaikkien Aikojen Hiihtoseura

LHS 1922-2021 Historiikki

Satavuotisen taipaleen kunniaksi hiihtoseura on julkaissut kirjan ”Kaikkien Aikojen Hiihtoseura LHS 1922-2021”. Kirja on kauniisti kuvitettu ja sivujakin on kertynyt yli 300. Kirjassa käydään läpi seuran tähtihetket vuosittain.

Kirjoja on on myynnissä seuran toimistolla hintaan 20€. Kirja on mahdollista tilata toimistolta myös postitse, postikulut +10€.

Teksti
Timo Taulo

Graafinen suunnittelu
Jyrki Mäki / Ready Ky